Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
FRANCOUZSTINA Ester Maternová
28 juillet 2008

Alsace a vélo

Alsasko na kole 2007

Cesta po Alsasku byla pro mě prvním cyklovýletem za hranice ČR. Tento kraj jsme si vybrali z několika důvodů. Především kvůli cyklostezce podél Rýna, jejíž nenáročný terén je zvladatelný i pro takové nesportovce jako jsem já. Druhým důvodem byla vinařská stezka, která se vine za severu na jih mezi Vogézami a Rýnem. A posledním důvodem, který měl nalákat k cestě po Francii mého muže, byly pevnosti Maginotovy linie rozeseté po celém kraji. Tyto inspirace nás vedly k tomu, že jsme v sobotu ve 3.56 hod nastoupili v Plzni do vlaku směrem Nürnberg, Stuttgart, Karlsruhe, Wörth. Pokud byste někdy chtěli podniknout cestu do Francie na kole, mohu vám cestu vlakem vřele doporučit. Většinu lidí odradí od cesty vlakem cena jízdenky, ovšem pokud využijete víkendových jízdenek německých drah, cesta vás vyjde na pár šupů. Jízdenka Schones Wochenende Ticket stojí 33 euro/ den a platí pro pět osob. Pokud s sebou vezete kola, pak je příplatek za každé kolo 4,50 euro/ den. Na jízdenku SWT můžete jezdit jen osobními vlaky, rychlíky a expresy. Cesta tedy trvá déle, než kdybyste jeli vlakem IC, také musíte častěji přesedat, ale za to vás to moc stojí. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že úroveň německých osobních vlaků odpovídá úrovni našich expresů, mnohdy je i vyšší. Cestování vám tedy zabere více času, ale rozhodně je příjemné. Nám cesta z Plzně na německo-francouzské hranice trvala 10 hodin. Na stránkách Deutsche Bahn si můžete v jízdním řádu vyhledat spoje a v rozšířených volbách nastavit tip jízdného, tedy SWT. Systém vám po té vyhledá přímo spoje, které můžete s touto jízdenkou použít.

 Co vás po přejezdu německo-francouzských hranic v první řadě šokuje je určitý chaos a nepořádek, který ještě na severu Francie není tak hrozný jako na jihu :) Rozdílnost francouzských a německých mentalit poznáte na první pohled u odpadkových košů, které jsou v Německu na každém kroku, oproti tomu za Rýnem, abyste je hledali jako jehlu v kupce sena. Navíc Francouzi nejsou příliš zběhlí v třídění odpadu, takže my jsme se jejich způsobem třídění vždy dobře bavili. Všude vidíte letáky, jak třídit, co do které popelnice vyhodit, ale když ji potom otevřete, zjistíte, že je tam stejně jen jeden igeliťák, ve kterém se to všechno smíchá. Podobný chaos panuje i ve značení cyklostezek. Ty sice existují, ale většinou jedete podle odhadu a ukazatele potkáte každých 10km. Na všechny tyto nepříjemnosti si časem zvyknete a Francii si zamilujete. Všechen ten chaos k ní prostě patří a bez něho by to asi byla nuda.

 Pokud bych vám měla z Alsaska něco doporučit, určitě by to bylo putování po vinařské stezce: Route des vins. Je velmi dobře značená, ale bohužel pro cyklisty, vede z velké části po silnici. Většinou nebyl provoz moc velký, takže to byla docela příjemná cesta. Na rozdíl od cyklostezky podél Rýna nebo kanálu Rhin-Rhone je krajina kopcovitější, živější a zajímavější. Cestou se můžete zastavit v překrásných alsaských vesničkách, kde navíc můžete navštívit některého vinaře a okoštovat dobré vínko. Alsaské víno je vyhlášené jako jedno z nejkvalitnějších ve Francii. Pěstují tu především odrůdy Riesling, Muscadet, Gewurtztraminer. Přístup vinařů k návštěvníkům je tu ale trochu jiný než u nás. Především se od vás očekává, že si po ochutnávce něco koupíte. Ceny vín se pohybují mezi 4-8 eur za lahev.

Na úpatí Vogéz bylo v minulosti postaveno mnoho hradů, jejichž zříceniny můžete také navštívit. My jsme si k návštěvě zvolili hrad Haut-Konigsbourg, který byl téměř celý znovu postaven. Hrad stojí za vidění, ale na kole už bych k němu nejela. Na místo slibovaných 12km, které hlásali ukazatele ve vesnici, to nakonec bylo 22km dost odporného stoupání. Pokud byste se rozhodli tento výstup absolvovat podobně jako my, v plné polní, máte můj velký obdiv. Získáte si dozajista i obdiv všech návštěvníků tam nahoře. My jsme tam byli jediní plně naložení cyklisti, předpokládám za posledních 10let :)

Pokud vás zajímá druhá světová válka, můžete objezdit několik pevností, muzeí a další míst. Itinerář cesty si můžete připravit podle informací na stránkách: zde. My jsme Maginotově linii věnovali jen jeden den. Cílem naší odbočky od Rýna byla cesta k pevnosti Schoenenburg. Pod zemí můžete projít asi 3km chodeb, kde si uděláte obrázek o tom, jak vojáci v této pevnosti žili. Prohlídka rozhodně stojí za to a počítejte, že jenom než všechno projdete, zabere vám nejméně 2hodiny.

 Pokud cestujete se stanem, nebudete mít v Alsasku problém najít kemp nebo místo pod širákem. My jsme na své cestě spali ve volné přírodě a na rozdíl od jiných francouzských regionů je alsaská krajina k nocležníkům pohostinná. Každý den jsme bez problémů našli místečko stranou, kde jsme složili hlavu.

 Za shlédnutí stojí také dvě velká města Strasbourg (katedrála, čtvrť, budova Evropského parlamentu) a Colmar (katedrála, čtvrt Petite Venise).

 

 Pro vaši představu uvádím orientačně několik cen:

Bageta  0,60 €

Croissant 0,70 €

Pain au chocolat 1 €

Pain aux raisins 1,20 €

Sýr – camembert 1,20 €

Víno  AOC (víno s kontrolovaným původem) od 3 €

Pivo v plechovce 0,5l od 0,40 €

Šunka 4 plátky 2, 60 €

Cidre (mírně alkoholický jablečný mošt) 1 €

Jogurtový nápoj 1,6 €

Mléko 1 €

Konzervy – 5OOg od 1 €

Menu v restauraci  od 12 €

Kafe (petit café) od 1,50 €

Publicité
Commentaires
Publicité
FRANCOUZSTINA                        Ester Maternová
Derniers commentaires
FRANCOUZSTINA Ester Maternová
Publicité